[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”628″ img_size=”full” el_id=”banner”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Frågor och svar (kund)
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_accordion][vc_tta_section title=”Vad är ett Elcertifikat?” tab_id=”1558435837515-a9ca3f5d-6f30″][vc_column_text]Elcertifikatsförordningen är norsk-svensk och är till för att stödja utbyggnaden av förnybar el. Elcertifikat utfärdas till elproducenter som producerar förnybar el som kan omsättas på elmarknaden. Elleverantörerna är förpliktade att köpa in elcertifikat på konsumenternas vägnar och fakturerar detta via elräkningar. I Sverige styrs systemet av Energimyndigheten: http://www.energimyndigheten.se/fornybart/elcertifikatsystemet/[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad är det för skillnad på mätarnummer och anläggnings-ID?” tab_id=”1558435837529-dc46a08f-f22b”][vc_column_text]
Din mätare är kopplad mot anläggnings-ID. Anläggnings-ID är det samma även om mätaren byts. Om du byter leverantör uppge då anläggnings-ID till den nya leverantören.
Mätarnumret står på mätaren.
För Sigtunahem och Rikshem kunder andvänder VENI Energi Metering Objekt ID som mätarnummer.
[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad är ett elcertifikat?” tab_id=”1558435855705-890340c5-5ade”][vc_column_text]Elcertifikatsförordningen är norsk-svensk och är till för att stödja utbyggnaden av förnybar el. Elcertifikat utfärdas till elproducenter som producerar förnybar el som kan omsättas på elmarknaden. Elleverantörerna är förpliktade att köpa in elcertifikat på konsumenternas vägnar och fakturerar detta via elräkningar. I Sverige styrs systemet av Energimyndigheten: http://www.
Från och med 1 januari 2018 flyttas energiskatten från din elhandelsfaktura till elnätsbolaget.
Det betyder att energiskatten kommer att redovisas på fakturan från ditt elnätsföretag VENI Energi Metering AB.
Om du har både elhandels- och elnätskostnader från VENI Energi Metering AB så utgör ändringen ingen praktisk skillnad för dig som kund.
[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad är överföringsavgift?” tab_id=”1558435857138-f1e0eab6-5b3d”][vc_column_text]Nätavgift som baserar sig på storleken på din förbrukning i nätet.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad är fast avgift?” tab_id=”1558435857964-c997b9ca-17a0″][vc_column_text]Detta avser en månadsavgift i nätet.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Behöver jag använda OCR-numret på inbetalningen?” tab_id=”1558436260332-737ad081-4b92″][vc_column_text]Det är viktigt att du använder rätt OCR på betalningen, för att betalningen ska bokföras på rätt abonnemang. Har du flera abonnemang är det inte möjligt att använda samma OCR på de olika inbetalningarna.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Varför får jag två fakturor?” tab_id=”1558436261171-fea0db4e-863b”][vc_column_text]Du får en faktura från din elleverantör för själva elen och en faktura från VENI Energi Metering för nätdelen, som omfattar kostnaderna för elöverföring.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”När kommer fakturan?” tab_id=”1558436261932-dbc02353-493c”][vc_column_text]Fakturan för månadens förbrukning produceras i början på efterföljande månad.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Hur ofta får jag en nätfaktura?” tab_id=”1558438001444-2aa28998-327d”][vc_column_text]VENI Energi Metering skickar ut fakturorna en gång i månaden om inte något annat har avtalats.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Jag klarar inte att betala i tid. Hur gör jag?” tab_id=”1558438002249-a89dbf44-c2b5″][vc_column_text]Kontakta oss direkt när du vet att du inte kommer att kunna betala i tid. Du kan fråga om förlängning av förfallodatum eller att dela upp fakturan. Om du inte kontaktar oss innan förfallodatum utgår förseningsavgift.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad betyder diversebelopp på min nätfaktura?” tab_id=”1558438003406-2c471fed-837a”][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Dröjsmålränta” tab_id=”1558438121542-fb476a95-e09e”][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Påminnelseavgift” tab_id=”1558438122313-ecffcbfa-1941″][vc_column_text]Om du inte betalar en faktura i tid utgår en förseningsavgift på 60 kr.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Avstängningsavgift och återöppningsavgift” tab_id=”1558438122942-a11287e5-e03f”][vc_column_text]Vid avstängning och återöppning av anläggning som blivit avstängd på grund av utebliven betalning, tillkommer avstängnings- och återöppningsavgift.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Varför får jag en förseningsavgift? Förfallodatum har inte gått ut än?” tab_id=”1558438263079-9661b054-aadd”][vc_column_text]Förseningsavgiften avser en tidigare försent inbetald faktura.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Jag har fått påminnelse, men jag har betalt fakturan.” tab_id=”1558438263658-43ed4d3f-5b8b”][vc_column_text]Din inbetalning var inte registrerad den dag som vi skrev ut betalningspåminnelsen. Om du har betalat kan du bortse från påminnelsen, men du blir debiterad påminnelseavgift på nästa faktura.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Kan jag ändra förfallodatum permanent?” tab_id=”1558438264269-c3414a1e-4e6a”][vc_column_text]Nej, det går tyvärr inte.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Kan jag byta till a conto fakturering?” tab_id=”1558438417500-d8d6a783-1f5b”][vc_column_text]VENI Energi Metering avläser förbrukning automatiskt timmer för timme. Om du idag faktureras för verklig förbrukning är a conto-fakturering inte möjlig.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad betyder ”överfört belopp” på min nätfaktura?” tab_id=”1558438419059-42f2b4b1-19b6″][vc_column_text]”Överfört belopp” kan vara
- Kreditering av tidigare betalda fakturor
- Utbetalda fakturor
- Belopp på +/- 50 kr
- Om man blivit fakturerad för mycket eller för lite
[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Jag betalar idag för både el och nät till VENI Energi Metering. Har jag möjlighet att välja en annan kraftleverantör?” tab_id=”1558438499043-a0191469-9733″][vc_column_text]Såvida inte din hyresvärd har tecknat ett kollektivavtal för hela fastigheten kan du själv välja en extern elleverantör. Uppge din anläggnings-id, kundnamn, adress och organisations- eller personnummer.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Kan jag välja autogiro och e-faktura?” tab_id=”1558438499704-dcad8d00-db05″][vc_column_text]VENI Energi Metering ger dig möjlighet att betala fakturorna med autogiro. Det går att ordna via din internetbank. Var god kontakta banken om du behöver mer information. I dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att erbjuda e-faktura.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Varför är perioderna överlappade vid a conto fakturering?” tab_id=”1558438568045-866dab23-88e3″][vc_column_text]Efter varje avräkning beräknar VENI Energi Metering ett nytt a conto för nästkommande 4-månadersperiod. Den förra perioden dras ifrån i sin helhet på linjen ”Tillbaks från a conto”. Det vill säga (betyder) att du som kund har fått det tidigare a contot nollställd och att det är den sist beräknade som gäller för den kommande 4-månadersperioden.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Hur stor är min årsförbrukning?” tab_id=”1558438569641-42a062ff-497c”][vc_column_text]Årsförbrukningen hittar du genom att logga in på «Mina sidor» och logga in dig med kundnummer och den PIN-kod som står angivet på fakturan. Gå in på ”Mätare/förbrukning” där du hittar förväntad årsförbrukning eller välj själv om du vill se din exakta förbrukning uppdelat på timvärden eller önskad tidsperiod.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Vad gör jag vid strömavbrott?” tab_id=”1558699291678-0ed2b4e5-4352″][vc_column_text]För Sigtunahem og Rikshem
Kontrollera först om avbrottet gäller enbart din lägenhet (har huvudsäkringen slagit ut?), eller om det gäller hela fastigheten och området. Ta kontakt med fastighetskontoret om det är ett långvarigt avbrott. Vattenfall Eldistribution är ansvariga för elleveransen till området och om elen har fallit ut till fastigheten eller området så kan du kontrollera deras hemsida för vidare information. VENI Energi Metering har enbart ansvar för mätning och debitering av el i fastigheten[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row]